7فوریه 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله کلینیکال انکولوژی منتشر شده است، نجات یافتگان از سرطان سینه ی مهاجم ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت و فشار خون بالا، باشند.

در سال های اخیر، مطالعات متعددی ارتباط بین دیابت و انواع مختلف سرطان را بررسی کرده اند. بیشتر آنها روی خطر سرطانی که افراد مبتلا به دیابت با آن مواجه هستند، تمرکز کرده اند - نه خطر ابتلا به دیابت در میان نجات یافتگان از سرطان. یک مطالعه اخیرا نشان داد که برای افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2، انجام جراحی چاقی (کاهش وزن) و بهبودی از دیابت با کاهش خطر کلی سرطان در سال‌های بعد مرتبط است. مطالعه دیگری نشان داد که ابتلا به دیابت ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های خون مانند لوسمی و لنفوم را افزایش دهد. در رابطه با درمان های دیابت، یک مطالعه ی دیگر اخیرا نشان داد که افراد مبتلا به دیابت که برای کمک به کنترل قند خون خود از آگونیستGLP-1 استفاده می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه نیستند.

در مطالعه ی حاضر، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه ابتلا به سرطان سینه و انجام درمان‌های خاص برای آن سرطان، با خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا یا سطوح غیر طبیعی چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) مرتبط است. آنها از داده‌های 14942 زن که بین سال‌های 2005 تا 2013 مبتلا به سرطان سینه تهاجمی تشخیص داده شده بودند، استفاده کردند و نتایج آنها را با نتایج 74702 فرد کنترل همسان مقایسه نمودند- زنانی که سال تولد و نژاد یا قومیت مشترکی داشتند، اما سرطان سینه نداشتند. آنها برای هر نجات یافته از سرطان سینه در این مطالعه، پنج کنترل همسان در نظر گرفتند. میانگین سنی همه شرکت‌کنندگان 61 سال بود و 65 درصد از شرکت‌کنندگان سفیدپوست غیراسپانیایی بودند.

احتمال ابتلا به دیابت در نجات یافتگان از سرطان سینه نسبتاً بیشتر است

در مقایسه با گروه کنترل همسان، خطر ابتلا به دیابت برای زنانی که از سرطان سینه جان سالم به در بردند، پس از دو سال نسبتاً بیشتر بود، با نرخ تشخیص 2.1٪ در مقایسه با 1.7٪. پس از 10 سال، احتمال ابتلای آنها به دیابت همچنان نسبتاً بیشتر بود، با نرخ تشخیص 9.3٪ در مقایسه با 8.8٪. پس از تعدیل عوامل متعددی که می‌توانند بر خطر ابتلا به دیابت تأثیر بگذارند، از جمله شاخص توده بدنی و مشکلات قلبی عروقی، مشخص شد که احتمال ابتلا به دیابت در طی 10 سال، برای افرادی که از سرطان سینه نجات یافتند، 16 درصد بیشتر از گروه کنترل مشابه است. این خطر نسبی برای زنانی که تحت انواع خاصی از درمانهای سرطان سینه قرار گرفته بودند، کمی بیشتر بود - 23 درصد برای کسانی که شیمی‌درمانی داشتند، 29 درصد برای کسانی که پرتودرمانی سمت چپ داشتند و 23 درصد برای کسانی که درمان غدد درون ریز دریافت کردند.

وقتی نوبت به خطر ابتلا به فشار خون بالا ‌رسید، احتمال افزایش فشار خون در نجات یافتگان از سرطان پس از دو سال بالاتر از گروه کنترل مشابه بود(نرخ 10.9 درصد در مقایسه با 8.9 درصد). در مقایسه با گروه کنترل همسان، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنانی که تحت پرتودرمانی سمت چپ قرار گرفته بودند، 11 درصد بیشتر و در زنانی که درمان غدد درون ریز دریافت کرده بودند، 10 درصد بیشتر بود. هم به طور کلی و هم در زیرمجموعه‌ای از زنانی که تحت درمان‌های خاص سرطان سینه قرار گرفته‌ بودند، خطر نسبی دیابت و فشار خون بالا - در مقایسه با گروه‌های کنترل مشابه - در زنانی باشاخص توده ی بدنیطبیعی یا کمتر از 25 ، بیشتر بود. به عبارت دیگر، خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در صورت ابتلای زنانی با وزن طبیعی به سرطان سینه، در مقایسه با زنان دارای اضافه وزن یا چاق در صورت ابتلا به سرطان سینه، بیشتر است.

این یافته ها ممکن است به نجات یافتگان از سرطان سینه و پزشکان آنها در تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت عوامل خطر دیابت و فشار خون بالا، مانند انتخاب های غذایی و فعالیت بدنی کمک کند. محققان نوشتند که در مطالعات آینده باید راهبردهای مختلفی برای مدیریت خطر ابتلا به دیابت و مشکلات قلبی عروقی در نجات یافتگان از سرطان سینه، بررسی شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/07/breast-cancer-survivors-see-higher-risk-for-diabetes-high-blood-pressure/